بررسی تطبیقی باغسازی ایران در دوران ساسانی و اسلامی براساس توصیفهای بهشتی
نویسندگان
چکیده مقاله:
Gardens as simulacrums of Heaven have been supposed sacred in Iranians’ beliefs. Despite the common notion that Iranian gardens have had an invariant identity and template over time, the main features of the garden have been very variable in different periods. Physical diversities have become more obvious and sensible according to religious ritual changes which offer different definitions and characteristics for ideal paradise. This study aims to investigate the main features of Sassanid gardens, achieve the overall pattern of them and recognize their changes under the influence of Islamic era. In this way the main cause of physical differences is determined according to the various characteristics of an ideal haven in Zoroastrianism and Islam religions. In this paper, citing religious teachings to the Avesta and the Holy Quran and other sources, to describe the characteristics mentioned in the Gardens will be explained. Then comparative method is used to verify the theoretical foundations of Iran during Sassanid and Islamic period to adapt the components and elements of Persian Gardens to these theoretical foundations (Zoroastrian and Muslim). This method allows us to compare the characteristics of Sassanid and Islamic gardens with the main features of Ideal gardens described in Avesta and Quran. In addition, the physical diversities under the effect of different theoretical foundations are determined. Studies show gardening and garden art is a fixed compartment of all cultures and its evolution is influenced by functionality and religious concepts. Characteristics and symbols associated with garden architecture are on the basis of religious Beliefs and the characteristics of ideal heaven. The differences in theoretical part results in various architectural characteristics: nature was considered sacred in religions such as M. (Mitrayi), Mzdysna and Zoroastrian, but the arrival of Islam, respect for nature was replaced by it’s consecration. Consequently, significant physical changes in terms of extroversion – introversion, location, number of floors of the palace and ... are observed in Persian gardens. Studies indicate that Sassanid gardens are more introverted than Islamic ones. However, defining special boundaries for gardens became popular in Islamic era. There are other physical differences such as plan division, axes, number of floors and etc. between the gardens of these two eras.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی باغ سازی ایران در دوران ساسانی و اسلامی براساس توصیف های بهشتی
باغ به مثابۀ تمثالی از بهشت، همواره در میان باورهای ایرانیان، جایگاه مقدسی داشته است. برخلاف اندیشه های رایج مبنی بر هویت و ساختار یکسان باغ ایرانی در طول تاریخ، شاخصه های اصلی باغ سازی در ادوار گوناگون بسیار متغیّر بوده است. به نظر می رسد این تفاوت ها با تغییر آیین های دینی که تعاریف متفاوتی از بهشت آرمانی ارائه می دهند، نمود بارزتری یافته و مستلزم تأملی دقیق تر است. این پژوهش سعی بر این دارد ت...
متن کاملساخت و سازمان فضایی شهرهای ایران در گذار از دورۀ ساسانی به دوران اسلامی
شهرهای کهن ایران، در کنار نقش ارزشمند فرهنگی، نشاندهندۀ جریان زندگی مردمان هستند و هر یک از قسمتها و فضاهای آن، بخشی از ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اداری و مذهبی جامعه را نشان میدهند. پس با واکاوی و پژوهش آنها میتوان به گوشهها و جنبههای غیر مدون و ناشناختهای از سیر تحول زندگی بشر پی برد. ساخت و سازمان فضاهای شهری ایران در دوران گذار از دورۀ ساسانی به دوران اسلامی، نقشی انکارناشدن...
متن کاملبررسی عطردانهای شیشهای ایران در دوران اسلامی
ریشه واژه «عطر» از واژه لاتین «Perfume»گرفته شده و به معنی «بوی گذرا» است. عطردانها ظرفهایی بودند که انواع عطر را (اعم از مایع روغنی، عطرینهها و حتی مواد دارویی) در آن نگهداری میکردند. ایران یکی از مهمترین مراکز تولید عطردانهای شیشهای است؛ با وجود این پژوهشی در این زمینه صورت نپذیرفته است. در این پژوهش، ضمن نگاهی اجمالی به پیشینه تاریخیِ تولید شیشه و فنّ ساخت آن، فرم و نقوش عطردانهای شیشه...
متن کاملتصویر انوشیروان ساسانی در آثار دوران اسلامی
موضوع این پژوهش، تصویر انوشیروان ساسانی در آثار دوران اسلامی می¬باشد. خسرو انوشیروان فرزند سوم قباد بود. کاووس، فرزند ارشد قباد به مذهب مزدکی گرویده بود آنها نقشه کشیده بودند که وی را به جانشینی قباد برگزینند، ولی سرکوبی قیام مزدکیان این اقدام را ناکام گذاشت فرزند دیگر قباد یعنی جاماسب، بدلیل کوری از یک چشم طبق قانون پادشاهی، نمی¬توانست جانشین پدر شود. و چون قباد شخصاً تمایل داشت که خسرو به پادش...
بررسی و مطالعه مهر های انگشتری در دوران ساسانی ( براساس آثار موجود در موزه های ایران)
مهر ها از جمله عناصر فرهنگی به جای مانده مهمی هستند که می توانند پیام آور گذشته های دور باشند و از نظر مطالعات باستان شناسی ، مهر سهم به سزایی در شناسایی فرهنگ ؛ تمدن و چگونگی وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و تجاری هر دوره را دارد.مهرهای انگشتری نیز همواره از اسناد بسیار مهم در مطالعات باستان شناسی محسوب میشوند که با بررسی بر روی آنها ، سهم خود را در باز شناسی زندگی مادی و معنوی ادوار گذشته که به آن م...
15 صفحه اولمطالعه تطبیقی سیاست خارجی آلمان در دوران شرویدر و مرکل در قبال جمهوری اسلامی ایران
روابط ایران و آلمان دارای سابقه طولانی و پراز فراز و نشیب است.سطح این روابط از انقلاب اسلامی و اتحاد مجدد آلمان وارد فاز جدید و با تحولعمده ای مواجه شد.آلمان به عنوان موسس اتحادیه اروپا و یکی از موثرترین کشورهای عضو این اتحادیه، سومین قدرت اقتصادی و کشور صنعتی دنیا و نیز قهرمان صادرات جهان، دارای نقش رهبری در اتحادیه اروپا و ستون فقرات ناتو است.از سوی دیگر، ایران به عنوان کشور مهم و تاثیرگذار د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 5
صفحات 57- 79
تاریخ انتشار 2014-08
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023